3 redenen om tijdens en na je zwangerschap te mediteren

3 redenen om tijdens en na je zwangerschap te mediteren

Ben jij al begonnen met mediteren? Mediteren heeft veel voordelen voor lichaam en geest, zeker als je zwanger bent. Mediteren zorgt ervoor dat je geest gekalmeerd wordt. Het effect hiervan is dat het lichaam kan ontspannen en tot rust komt.

Zwangerschapshormonen

Tijdens de zwangerschap veranderen een aantal hormonen drastisch en spreken we van ‘zwangerschapshormonen’. Naast het feit dat dit voor verschillende kwaaltjes en ongemakken kan zorgen, heeft het allemaal absoluut een functie. Hormonen zoals oestrogeen, hCG, progesteron, oxytocine en prolactine hebben ieder hun eigen aandeel in het zwangerschapsproces.

Door de verandering in de hormonen voelen veel vrouwen zich niet altijd even comfortabel en zichzelf in hun lichaam. Mediteren kan in deze periode ontspanning bieden en de scherpe randjes er een beetje af halen.

Mediteren tijdens je zwangerschap

Mediteren tijdens je zwangerschap heeft verschillende voordelen. Ook als je voor je zwangerschap niet mediteerde, kun je dit als je zwanger bent alsnog uitoefenen. En wel om deze drie redenen:

  • Reguleren van de ademhaling

De ademhaling is een heel belangrijk onderdeel van de bevalling. Tijdens een zwangerschapscursus zal dit ongetwijfeld ook benadrukt worden. Bij mediteren is de ademhaling ook een belangrijk onderdeel waar bewust op gefocust wordt. Door tijdens het mediteren je aandacht te richten op het ademen, vertraagt het ademhalingsritme en ontspant het lichaam. Met mediteren kun je dus je ademhaling controleren en zo zorgen voor balans en rust.    

  • Gevoelens van angst nemen af

Veel zwangere vrouwen hebben ergens in hun zwangerschap of in meerdere fases te maken met angstgevoelens. Dat is niet zo gek omdat je waarschijnlijk met allerlei vraagstukken in je hoofd zit. Zo hebben veel vrouwen bijvoorbeeld angst voor hoe de bevalling zal verlopen en angst voor of ze het moederschap wel aankunnen. Dit zijn hele logische en normale onderwerpen om je als ‘mommy to be’ mee bezig te houden. Wel is het belangrijk dat de angst geen eigen leven gaat leiden. Met meditatie kun je hier op inspelen en leer je om bewust de gedachten te laten voor wat ze zijn. Door ze te observeren krijg je meer inzicht in je eigen binnenwereld.

  • Verhoogt endorfineniveau

Endorfine is een gelukshormoon dat er onder andere voor zorgt dat je minder gevoelig bent voor pijn. Daarnaast vermindert endorfine stress en angst. Super handig als je gaat bevallen! Endorfine wordt ook wel gezien als een natuurlijke pijnstiller. Tijdens het mediteren wordt het endorfineniveau verhoogt.

Mediteren tijdens en na zwangerschap

Mediteren na je zwangerschap

Niet alleen tijdens je zwangerschap, maar ook zeker erna is het extra goed voor lichaam en geest om door te blijven gaan met meditatie. In de eerste weken na je bevalling komt er veel op je af en krijg je te maken met weinig slaap. Ondanks dat je nu de verantwoordelijkheid hebt om te zorgen voor je pasgeboren baby; een moment van rust voor jezelf pakken is juist in deze periode heel belangrijk voor herstel van je lichaam. Probeer dus zeker wanneer het lukt te mediteren, al is het maar een paar minuten. Ook na de bevalling zijn de voordelen de moeite waard.   

Daarom vind je in The Ultimate Mom Guide, dé gids voor nieuwbakken moeders vele meditaties. Voor een meer ontspannen moederschap. Benieuwd? Klik hier

  • Vermindert stress

Met stress hebben we allemaal zo nu en dan te maken. Echter is het ervaren van stress net na een bevalling extra zwaar omdat je lichaam nog herstellende is van de bevalling. En misschien geef je borstvoeding, wat ook de nodige energie vraagt. Met mediteren creëer je een helder hoofd waardoor stress vermindert.

  • Stimuleert de aanmaak van melatonine

Na de bevalling ga je de komende weken hoogstwaarschijnlijk een onregelmatig slaapritme tegemoet. Jouw kleintje bepaalt en zal ook in de nacht gevoed moeten worden. Grote kans dat je meer behoefte hebt aan slaap of, door de adrenaline waar je de eerste paar dagen nog op leeft, het gevoel hebben dat je niet zoveel slaap nodig hebt. Niks is minder waar; een goede nachtrust is nu extra belangrijk voor je eigen herstel, de melkproductie en het belang van je baby. Mediteren heeft een stimulerend effect op het hormoon melatonine dat het lichaam helpt om slaperig te worden.

  • Zorgt voor sneller herstel

De bevalling en de eerste paar weken erna zijn bijzonder maar ook behoorlijk intens. Er wordt veel van het vrouwelijk lichaam gevraagd en de hormonen schieten voorlopig nog alle kanten op. Of je nou bevallen bent via een keizersnede of natuurlijk, het lichaam heeft een zware periode achter de rug. Door te mediteren kun je het lichaam een handje op weg helpen en sneller herstel bevorderen.    

De beste ervaring

Om je meditatie sessie zo comfortabel en effectief mogelijk te laten verlopen, zijn er verschillende meditatie producten die je kunt gebruiken. Bij een zittende meditatie kun je gebruik maken van een Yoga kussen. Dit biedt een subtiele verhoging en een zachte ondergrond. Wil je op een lage ondergrond zitten? Kijk dan eens naar een meditatiemat. Ook de kracht van een oogkussen mag bij een liggende meditatie niet ontbreken. Met een oogkussen ontdoe je jezelf namelijk van prikkels en tegelijkertijd krijgen de ogen en de spieren in deze regio een heerlijke massage. Een oogkussen dat gevuld is met lavendel werkt ook nog eens door op het zenuwstelsel en zorgt voor de aanmaak van serotonine; perfect voor het verminderen van stress.

Liefs Doete

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Superyoga

Ben je nieuwsgierig naar hoe mediteren precies werkt? Neem eens een kijkje op de website van Superyoga voor meer informatie over de vormen van meditatie en meer.

Gerelateerde posts

Mijn vak als verloskundige

Mijn vak als verloskundige Behind the midwife, in plaats van call the midwife 😉   Korte introductie van peuter tot verloskundige Naast mijn bedrijf Dubbel

Knippen of scheuren?

Knippen of scheuren? Een onderwerp waar je liever niet (te lang) bij wil stilstaan, maar wel goed geïnformeerd over wil zijn. Uiteraard knippen we liever

Gezonde vega wraps

Gezonde vega wraps Die ook nog eens easy peasy te maken zijn (binnen 20 minuten op tafel)! Met deze vega wraps heb je niets eens

Privacy Preference Center